piątek, 22 kwietnia 2011

"Mag bez tajemnic" - poradnik dla sorcerera autorstwa Vendeto

Część pierwsza - piszę w dwóch postach, gdyż poradnik się nie zmieścił.

Witam wszystkich w moim poradniku pt. "Mag bez tajemnic".

Poradnik ten ma na celu przybliżenie Wam gry profesją czarodzieja, którą mam największe jak dotychczas doświadczenie w świecie Tibii. Magiem osiągnąłem poziom 100+, tak więc uważam, że coś na jego temat wiem.
Jest to mój pierwszy tutorial tego typu, ale wydaje mi się, że i do tego typu poradnika się nadam - to tak tytułem wstępu, przejdźmy do sedna.

Spis treści:
  • Wprowadzenie, czyli "Co to jest czarodziej?"
  • Poziom magiczny, czy opłaca się trenować?
  • Jaki ekwipunek na jakim poziomie?
  • Jakie czary kupić?
  • Wszystko o różdżkach.
  • Wszystko na temat potionów.
  • Na jakich potworach expić?
  • Runy itp, czyli jak dobrze zarobić grając magiem?
  • PvP, czyli mag-zabójca
  • Napisy końcowe

1. Wprowadzenie, czyli "Co to jest czarodziej?
Czarodziej to profesja magiczna, jest to oczywiste. Mag dysponuje dwoma żywiołami - ognia oraz energii. Magia tego typu daje możliwość sukcesywnego wbijania poziomów na przeróżnych potworach. Sorcerer w walce używa czarów oraz różdżki, jest to logiczne. Jeśli chodzi o taktyki expienia czarodziejem, po pierwsze należy unikać starć bezpośrednich, należy utrzymywać odpowiedni dystans od potwora. Co więcej - mag zawsze powinien mieć zaznaczoną "tarczę" (defensywną postawę), gdyż nie ma to żadnego wpływu na nasze obrażenia z różdżki.
Mag jest profesją wszechstronną, nadającą się zarówno do huntów w teamie oraz expienia solo. Jest to również bardzo potężna "machina wojenna" w PvP. Najważniejsze w magu jest to, że powyżej ~30 poziomu bez posiadania Premium Account cała zabawa z gry znika. Wszelkie czary (o których napiszę później), za wyjątkiem jednego czy dwóch wymagają płatnego konta, a bez tych czarów gra po prostu nie ma sensu.

Mag co poziom dostaje:
  • 5 punktów życia;
  • 30 punktów many;
  • 10 capa.

Magowi co sekundę regeneruje się: (bez promocji)
  • 1 punkt życia na 12 sekund
  • 1 punkt many na 6 sekund

Magowi co sekundę regeneruje się: (z promocją)
  • 1 punkt życia na 12 sekund
  • 1 punkt many na 4 sekundy

To chyba na tyle, jeśli chodzi o wstęp.

2. Poziom magiczny, czy opłaca się trenować?
Zdecydowanie tak, poziom magiczny to odpowiednik skilli u rycerzy czy paladynów. Oczywiście nie jest on aż tak istotny jak w przypadku profesji walczących "fizycznie", to jest to skill również bardzo ważny. Od niego zależy skuteczność wszystkiego, co magiczne, czyli:
  • siły naszych czarów ofensywnych;
  • siły uderzeń z run ofensywnych;
  • ilości przywracanych punktów życia podczas korzystania z czarów leczących.
WAŻNE: Nasz poziom magiczny nie ma wpływu na obrażenia z różdżki, te są stałe i niezmienne.

Każdy swój poziom magiczny powinien dostosowywać do swoich potrzeb. Na przykład, gdy uważasz, że zadawane przez Ciebie obrażenia są zbyt małe, to znak, że należy poskillować.

Według mnie, poziom magiczny powinien wyglądać następująco na danym poziomie doświadczenia:


3. Jaki ekwipunek na jakim poziomie?
Ekwipunek przede wszystkim musi być lekki, gdyż jak wiadomo postacie magiczne mają najmniejszą ilość capa spośród wszystkich wokacji, co powoduje problemy z np. udźwignięciem loota, czy większej ilości potionów. Ja osobiście preferuję nosić ekwipunek tzw. "wspomagający", czyli taki, który poza armem, ma jeszcze dodatkowe atrybuty tj. np. dodawanie poziomu magicznego. Moim zdaniem nasz ekwipunek powinien wyglądać na określonym poziomie tak:

Poziom 8-20:

  • Steel Helmet: 300-400 sztuk złota
  • Magician's Robe: dostajemy z Isle of Destiny
  • Plate Legs: 300-450 sztuk złota
  • Leather Boots: 5 sztuk złota
  • Dwarven Shield: 100-150 sztuk złota
  • Różdżka na odpowiedni poziom

Razem - 700~900 sztuk złota


Poziom 20-40:

  • Hat of the Mad: 3.000-5.000 sztuk złota
  • Spellbook of Enlightenment: 4.500-6.000
  • Blue Legs: 8.000-15.000
  • Leather Boots: 5 sztuk złota
  • Spirit Cloak: 1.000 (u NPC na Edron), u graczy 1.500
  • Różdżka na odpowiedni poziom

Razem - 16.500~30.000 sztuk złota


Poziom 40-60:

  • Hat of the Mad: 3.000-5.000 sztuk złota
  • Spellbook of Mind Control: 16.500-20.000 sztuk złota
  • Blue Legs: 8.000-15.000
  • Boots of Haste: 30.000-33.000 sztuk złota
  • Focus Cape: 6.500-8.000 sztuk złota
  • Różdżka na odpowiedni poziom

Razem - 73.000~85.000 sztuk złota


Poziom 60-80:

  • Yalahari Mask: 50.000-130.000 sztuk złota
  • Spellbook of Dark Mysteries: 100.000-200.000 sztuk złota
  • Blue Legs: 8.000-15.000
  • Firewalker Boots:
(najprawdopodobniej zdobyte zostaną z questa)
  • Soft Boots: 200.000-250.000 sztuk złota
  • Focus Cape: 6.500-8.000 sztuk złota
  • Różdżka na odpowiedni poziom

Razem - 370~500k


Poziom 80-100+:

Takie jak wyżej, można co najwyżej zmienić legi na zaoan lub szybciej zakupić itemki, które poleciłem na 150, jeśli mamy odpowiednie środki finansowe.


Poziom 150+:

  • Yalahari Mask: 50.000-130.000 sztuk złota
  • Spellbook of Dark Mysteries: 100.000-200.000 sztuk złota
  • Dwarven Legs: 55.000-150.000 sztuk złota
  • Soft Boots: 200.000-250.000 sztuk złota
  • Firewalker Boots: ~50.000 sztuk złota
(najprawdopodobniej zdobyte zostaną z questa)
  • Royal Scale Robe: 350.000-500.000 sztuk złota
  • Różdżka na odpowiedni poziom

Przydają się również poszczególne sety tj. magma czy terra, zależy na czym będziemy chcieli expić, posiadanie magma seta znacznie ułatwia expienie na Dragonach, DL-ach itp. znacznie zmniejsza waste. Wiem to z własnego doświadczenia.

Oczywiście to są tylko moje propozycje, wszystko zależy od Waszej inicjatywy oraz przede wszystkim środków finansowych. Według mnie najważniejsze jest jak najszybsze zdobycie Softów, gdyż na prawdę ułatwiają one życie, expienie i wszystko.

Co do cen - niekiedy (zwłaszcza jeśli chodzi o droższe przedmioty), mogłem się pomylić, gdyż wszystko zależy od świata, a co do wszystkiego nie jestem pewien w stu procentach.

4. Jakie czary kupić?
Czary do nieodzowny element gry czarodziejem, dlatego dokładne obmyślenie ich zakupu jest bardzo istotne. Ja przedstawię tutaj wg mnie najpotrzebniejsze czary zarówno dla konta darmowego, jak i płatnego.

Przedstawiłem tutaj tabelkę, w której zamieściłem listę czarów, które warto, można i nie warto kupować:
Kliknij na ten pasek, aby zobaczyć pełny obraz.

5.Wszystko o różdżkach.
Różdżki to materialna broń postaci magicznych. Każda ma swój unikalny żywioł, obrażenia oraz cenę. Po ostatnich update'ach liczba różdżek wzrosła, tutaj wszystkie je pokażę i postaram się opisać, a także doradzić czy kupić, czy nie oraz "za ile".


1. Wand of Vortex
Opis własny przedmiotu: Fala przepływa przez końcówkę tej różdżki.

Żywioł: Energia
Mana: Każdy atak "kosztuje" 2 punkty many.
Średnie obrażenia: ~13
Poziom: Od 7
Cena: Dostajemy ją z Isle of Destiny
Opis: To pierwsza, podstawowa różdżka, najczęściej "towarzyszy" nam ona do zdobycia poziomu 13stego, na którym przenosimy się na następną, lepszą różdżkę.

Warto kupić, ba - nawet trzeba, w sumie jest ona darmowa.


2. Wand of Dragonbreath
Opis własny przedmiotu: Legendy mówią, że ta różdżka ma w sobie
duszę młodego smoka.


Żywioł: Ogień
Mana: Każdy atak "kosztuje" 3 punkty many.
Średnie obrażenia: ~19
Poziom: Od 13
Cena: 1.000 sztuk złota u NPC, 450-650 u graczy
Opis: Druga w kolejności różdżka, jak najbardziej opłaca się ją nabyć, gdyż podczas wbijania poziomów może okazać się niezwykle przydatna.

Warto kupić.


3. Wand of Decay
Opis własny przedmiotu: Jest pół-zgniła i śmierdzi okropnie.

Żywioł: Śmierć
Mana: Każdy atak "kosztuje" 5 punkty many.
Średnie obrażenia: ~30
Poziom: Od 19
Cena: 5.000 sztuk złota u NPC, 1000-1500 u graczy
Opis: Trzecia różdżka - ma ona bardzo użyteczny (zwłaszcza na tym poziomie) żywioł - śmierć, bowiem na niego jest podatnych wiele potworów, a mało który jest odporny.

Warto kupić.


4. Wand of Draconia
Opis własny przedmiotu: Ta różdżka ma w sobie umysł i duszę Dragon Lorda.

Żywioł: Ogień
Mana: Każdy atak "kosztuje" 5 punkty many.
Średnie obrażenia: ~40
Poziom: Od 22
Cena: 7.500 sztuk złota u NPC, 1500-2000 u graczy
Opis: Czwarta różdżka - nie opłaca się jej kupować, jeśli kupiliśmy wcześniej Wand of Decay, chyba, że mamy na to kasę - po prostu zaraz będzie możliwość zakupu Wand of Cosmic Energy i pieniądze pójdą w błoto, można ją kupić jeśli wolimy czekać do 22 poziomu z Dragonbreathem.

Nie warto kupować, chyba, że nie kupiliśmy Wand of Decaya.


5. Wand of Cosmic Energy
Opis własny przedmiotu: Energia promieniującej gwiazdy jest uwięziona wewnątrz jej kuli.

Żywioł: Energia
Mana: Każdy atak "kosztuje" 8 punkty many.
Średnie obrażenia: ~50
Poziom: Od 26
Cena: 10.000 sztuk złota u NPC, 1500-2500 u graczy
Opis: Piąta różdżka - jak najbardziej opłaca się ją kupić i nie ma tu chyba za wiele do pisania.

Warto kupić.


6. Wand of Inferno
Opis własny przedmiotu: Rozpętuje wielkie piekielne ognie.

Żywioł: Ogień
Mana: Każdy atak "kosztuje" 13 punkty many.
Średnie obrażenia: ~60
Poziom: Od 33
Cena: 15.000 sztuk złota u NPC, 2000-2500 u graczy
Opis: Szósta różdżka - zależy czy będziemy expić na dragach - jeśli tak, nie warto kupować, lepiej poczekać te 3 poziomy i kupić Starstorma.

Warto kupić/zależy od potworów.


7. Wand of Starstorm
Opis własny przedmiotu: Iskrzy się energią wszechświata.

Żywioł: Energia
Mana: Każdy atak "kosztuje" 13 punkty many.
Średnie obrażenia: ~65
Poziom: Od 36
Cena: 18.000 sztuk złota u NPC, 2500-3000 u graczy
Opis: Siódma różdżka - wg mnie kupić warto, uniwersalny żywioł, poza tym przydaje się na wyższych poziomach podczas huntów na innych stworach.

Warto kupić.


8. Wand of Voodoo
Opis własny przedmiotu: Iskrzy się energią wszechświata.

Żywioł: Śmierć
Mana: Każdy atak "kosztuje" 13 punkty many.
Średnie obrażenia: ~70
Poziom: Od 42
Cena: 22.000 sztuk złota u NPC, 13.000-17.000 u graczy
Opis: Ostatnia, ósma różdżka - jest dosyć droga, ale moim zdaniem jak najbardziej warto ją kupić.

Warto kupić.
 
6. Wszystko na temat potionów.
Mag naturalnie używa jedynie potionów, które dają manę, jednak na niższych poziomach bezpiecznie zaopatrzyć się w 3-4 health potiony, które mogą nam uratować skórę w sytuacjach krytycznych. Przedstawię tutaj potiony, które można kupować, a także te, które na danym poziomie kupować warto, aby nie było za dużego waste.


1. Mana Potion
Cena: 50 sztuk złota za sztukę
Możliwość używania (poziom): Od 8
Redukcja many: 80~130
Ile brać ze sobą: To zależy od poziomu. Myślę, że gdy wybieramy się na jakieś większe expy, to przynajmniej te 50 powinniśmy na wszelki wypadek mieć.


2. Strong Mana Potion
Cena: 80 sztuk złota za sztukę
Możliwość używania (poziom): Od 50
Redukcja many: 180~230
Ile brać ze sobą: Zależy od rodzaju hunta, 120-150, należy nie przesadzać, gdyż zabierają one sporo capa.

Ten rodzaj potionów będzie nam "towarzyszył" przynajmniej do 80 poziomu, wg mnie jednak warto nosić go o wiele dłużej, gdyż great mana potiony są o wiele droższe i w przypadku braku pieniędzy strongi sprawdzają się tutaj o wiele lepiej. Jeśli jednak masz kasę, to możesz kupować już od 80 GMP.


3. Great Mana Potion
Cena: 120 sztuk złota za sztukę
Możliwość używania (poziom): Od 80
Redukcja many: 280~340
Ile brać ze sobą: Zależy od rodzaju hunta, 150-200, należy nie przesadzać, gdyż zabierają one sporo capa.

Według mnie tak na prawdę opłaca się ich używać dopiero od 110~ poziomu doświadczenia, gdyż wcześniej się to zwyczajnie nie kalkuluje.

7. Na jakich potworach expić?
Expienie, chyba rzecz najbardziej powszechna w Tibii, ale nie jest ona taka prosta jak się wydaje. Mnóstwo ludzi ma problemy z miejscówkami do expienia, ja postaram się Wam bardzo schematycznie przybliżyć odpowiednie dla sorca miejscówki do wbijania poziomów.


Poziom 8-15:

Free Account: Trolle (Ab'Dendriel, Thais), Rotwormy (Venore, Fibula), Gobliny (Femor Hills)
Premium Account: Trolle (Edron), Rotwormy (Edron, Darashia, Liberty Bay), Larvy (Ankhrahmun), Minotaury (Darashia, tylko poziom 0 i -1, na -1 może być waste).


Poziom 15-20:

Free Account: Rotwormy (Fibula, Venore), Dark Cathedral, Evenbane (zamek koło Ab'Dendriel), Dwarfy (Kazordoon)
Premium Account: Scaraby (Ankrahmun), Larvy (Ankhrahmun), Rotwormy, Carrion Wormy (Edron / Darashia / Liberty Bay)


Poziom 20-30:

Free Account: Cyklopy, Ghoule, nieumarli itp. (Mount Sterum), Guardy (Kazordoon)
Premium Account: Cyklopy, dwarfy itp. (Cyclopolis), Mutanty (Yalahar)


Poziom 30-50:

Free Account: Guardy (Kazordoon), Orc Fortress, Dragon Lair (Venore), Hellgate
Premium Account: Earth Elementale (Edron, Liberty Bay + Nighstalkery), Dragon Lair (Edron, Yalahar)


Poziom 50-80:

Free Account: Orc Fortress, Dragon Lair (Venore), Dragony i DLe (Draconia)
Premium Account: Dzielnica Czarodziejów Yalahar (Necro, Culty, Hero), Dragon Lair (Yalahar, Darashia), Ancient Scaraby (Ankhrahmun), Crystal Spidery (Svargrond), Worker Golemy (Dzielnica Przemysłowa Yalaharu), Wyrmy (Darama/Liberty Bay) wspólne hunty na DL'e, Hydry i tym podobne.


Poziom 80-100:

Free Account: Orc Fortress, Dragon Lair (Venore), Dragony i DLe (Draconia), Warlocki (Carlin)

Premium Account: Dragon Lordy (Darashia, Ankh, Fenrock), Frost Dragony (Okolnir), ale ostrożnie - najlepiej brać po jednym, Worker Golemy (Yalahar), Warlocki (Yalahar), Wyrmy (Darama/Liberty Bay) wspólnie można iść na demony, hellspawny, serpent spawny itp.


Poziom 100+:

Free Account: Wszystko to co wyżej.
Premium Account: To co wyżej + ew. hellfire fightery (z firewalkerami i avalanche) super exp i profit.[/center]

8. Runy itp, czyli jak dobrze zarobić grając magiem?

Zarabianie sorciem na expie na niższych poziomach jest bardzo trudne, jednak są inne możliwości, aby to nadrobić. Po pierwsze - najważniejsze. Robienie run. Skillujemy przy tym magic level, a także możemy je odpowiednio wykorzystać zarówno do użytku własnego, jak i sprzedając je graczom po określonej cenie.

Ogólnie na zarobek postaciami magiczny są trzy, najbardziej powszechne sposoby:

  • Robienie run
  • Monk maker'owanie
  • Enchantowanie
(sposób na wymarciu)

1. Robienie run

To chyba najbardziej popularna forma zarabiania, polega oczywiście na robieniu run, a następnie sprzedawania ich graczom.

Przedstawię tu kilka najbardziej opłacalnych do robienia i sprzedawania runek:

  • Energy Field
Poziom: 18
Inkantacja: Adevo Grav Vis
Mana: 320
Ładunki: 3
Typ konta: Free Account
Soul Points: 2
Cena: 3000 sztuk złota za 100

  • Heavy Magic Missle
Poziom: 25
Inkantacja: Adori Vis
Mana: 350
Ładunki: 10
Typ konta: Free Account
Soul Points: 2
Cena: 1000 sztuk złota za 100

  • Thunderstorm
Poziom: 28
Inkantacja: Adori Mas Vis
Mana: 430
Ładunki: 4
Typ konta: Premium Account
Soul Points: 3
Cena: ~8000 sztuk złota za 100

  • Great Fireball
Poziom: 30
Inkantacja: Adori Mas Vis
Mana: 530
Ładunki: 4
Typ konta: Free Account
Soul Points: 3
Cena: ~8000 sztuk złota za 100

  • Explosion
Poziom: 31
Inkantacja: Adori Mas Hur
Mana: 570
Ładunki: 6
Typ konta: Free Account
Soul Points: 4
Cena: ~10.000 sztuk złota za 100

  • Magic Wall
Poziom: 32
Inkantacja: Adevo Grav Tera
Mana: 750
Ładunki: 3
Typ konta: Premium Account
Soul Points: 5
Cena: ~12.000 sztuk złota za 100

  • Sudden Death
Poziom: 45
Inkantacja: Adori Gran Mort
Mana: 985
Ładunki: 3
Typ konta: Free Account
Soul Points: 5
Cena: ~13.000 sztuk złota za 100


2. Monk maker'owanie

Również dochodowy biznes. Oferujesz na trade, że postawisz monka dla jakiegoś knighta/palla do skillowania, za powiedzmy 1k-2k na godzinę. W ten sposób można się dorobić, gdyż dużo ludzi potrzebuje monków. ;-) Cena optymalna to wahająca się właśnie między 1-2k/h, ale na niektórych serwerach może być ona niższa.

Co będzie nam potrzebne:
  • Sorcerer/Druid, min. poziom 27 (taki poziom many jest potrzebny do stworzenia monka)
  • Czar "Summon Creature"
  • Odrobina chęci, cierpliwość

I tak to się odbywa, jeśli będziemy sumienie wykonywać ten o to "zawód" to możemy się dorobić tak na prawdę nic szczególnego nie robiąc. Na serwerach Optional-PvP można sobie zostawić kompa AFK, np. na wbijanie magic levela.


3. Enchantowanie

Po prostu - gdy ktoś poprosi o zenchantowanie broni kamyczkiem, to żądamy od niego za tą usługę jakąś opłatę. Na przykład 1k, bierzemy kamyczek od klienta, enchantujemy i odsprzedajemy mu go za określoną sumę.

9. PvP, czyli mag-zabójca
No tak, chyba najlepsza rzecz w Tibii - PvP. Mag to profesja w 100% ofensywna, nie ma żadnych możliwości wspomagających jak np. Druid. Nadrabia ona to lepszymi obrażeniami zadawanymi np. z run Sudden Death. Ogólnie na temat ogarnięcia w PvP pisać nie będę - każdy musi sam poprzez praktykę i zwyczajny "ogar" to sobie wyrobić. Ja tu napiszę jedynie podstawy PvP magiem. Po pierwsze, mag zawsze powinien mieć włączoną utamkę (wystarczy combo od 3 MS'ów 60+ z SD i 100 MS składa się na combo). Po drugie, mag trzyma się z tyłu i nie wali bezmyślnie z SD tylko słucha commandera i uderza na jego sygnał, w określony wcześniej cel. Na pewno głównym atrybutem czarodzieja są Magic Walle, one odgrywają kluczową rolę w trapowaniu (tak jak fire/poison/energy bomby) i blokowaniu ucieczki przeciwnikowi. Nie będę się tu rozpisywał zanadto, bo PvP zależy jak pisałem - od ogarnięcia osoby grającej.

Podsumuję to tak - sorcerer to "war machine", maszyna do zabijania w rękach odpowiedniej, kompetentnej osoby, jednak śmiercionośny mag bardzo łatwo też może się stać obiektem oponentów, a sorc nie wytrzyma tyle co knight więc należy uważać i jak pisałem - trzymać się z tyłu i uważać na trapa, bo na 90% sorc będący w trapie przez kilka osób... po prostu padnie.

10. Napisy końcowe
Tak oto dotrwaliśmy do końca poradnika. Mam nadzieję, że moje doświadczenie przelane na internetowy "papier" pomoże komukolwiek w czymkolwiek, osobiście uważam, że opisałem tu wszystko, co niezbędne.
Za wszelkie błędy, literówki bądź jakieś "usterki" wewnętrzne serdecznie przepraszam i mam nadzieję, że zostaną one "wytknięte", na pewno poprawię.

Tak więc - dziękuje za przeczytanie, proszę o konstruktywne opinie, krytykę i komentowanie poradnika!

Pozdrawiam wszystkich, którzy ten poradnik oglądają, szczególnie tych, którzy go komentują. ;*

Specjalnie dla Tibia.net.pl, czyli Tibia & Open Tibia - Your's Vendeto.
 

1 komentarz: